dilluns, 16 de juliol de 2007

39. FEM NÚMEROS?

El nou bus ja tira milles

Ja ho vaig llegir fa unes setmanes i vaig pensar que era un error d'impremta. Ara ho he tornat a llegir al Ressò Mont-rogenc: El nou autobús municipal de 36 places ha costat 30 milions de pessetes.

No sóc economista professional, ni financer, ni banquer,... però he perdut deu minuts fent números. Els he fet en pessetes, per entendre'm millor, ja que a partir dels 15 o 20 mil euros ja em perdo i he de canviar el valor en pessetes.

Agafeu la calculadora i anem tirant. Si li donem una vida de 15 anys de promig al bus, i suposant que treballarà 6 dies per setmana més algunes festes adicionals, posem que funcioni 300 dies a l'any: 30 milions dividit per 15 anys i per 300 dies funcionant a l'any dona un resultat de 6.700 pts/dia (1).

Un altre valor a tenir en compte és el cost anual d'assegurances, revisions, manteniments, pneumàtics i averies. He calculat 900.000 pts/any, és a dir 3.000 pts. per dia de funcionament (2).

També he calculat que tres persones han de treballar per fer tots els torns de conducció, incloent-hi vacances, cobrant un sou de 1.000 euros amb 14 pagues i seguretat social, total 9.600.000 pts/any que son per dia treballat 32.000 pts en personal (3).

Per fi el combustible que consumirà, li he assignat 8.000 pts/dia (4).

És a dir que sumant el cost diari repercutit del bus (1), del manteniment (2), dels empleats (3) i combustible (4), dona la xifra de unes 50.000 pts/cost dia de bus (uns 300 euros diaris).

És a dir, cada dia al matí, en posar en marxa el bus ja cauen com a mínim 300 euros de despesa. A mi em sembla molt de cost per a un municipi. Penso que per aquest preu (o menys), ho podria fer una empresa privada, amb l'avantatge de que si no t'agrada, al cap de l'any la canvies; es pagaria mensualment pel servei rebut, sense haver de bestreure els 30 milions per endavant o pagar interessos bancaris; no caldria esperar 15 anys a canviar el bus, no caldria patir per les averies, per les baixes laborals, ...

No m'oblido que hi ha unes entrades per la venda de bitllets, però no crec que sigui gaire significativa.

En definitiva, que estic a favor de privatitzar moltes de les feines municipals, excepte en les que s'hi perden diners sense remei però que son serveis que cal donar (per exemple la Piscina Municipal, que amb els carnets de la gent no es deuen pagar ni el 20 % del cost de tot l'estiu). En aquest punt també vull deixar clar que no estic a favor de privatitzar o cedir el servei municipal de subministrament d'aigüa, cosa que estan fent en alguns pobles veïns.

Voldria no haver-vos atabalat massa i donat que la majoria de xifres les he calculat a ull (he tirat més aviat a la baixa) espero que em rectifiqueu o puntualitzeu en allò que conegueu millor que jo.

22 comentaris:

en lalala bokita ha dit...

tens tota la raó, quina tela ...

catdona ha dit...

em sembla bastant fort, el que no sé ben bé és quin servei ha de donar exactament aquest autobus, suposo que ho hauria de saber, substitueix a aquella forgoneta blanca que comunica mnt-miami?
salutacions

Indecís ha dit...

Ja sabem que aquest autocar el va comprar l'anterior equip de govern, però els que manen ara tenen l'obligació de fer-lo funcionar al màxim rendiment i eficàcia, vigilant els costos.

Un altre "actuació" de l'anterior govern que el poble no s'explica pel que fa al cost econòmic, és la remodelació de l'antic camp de futbol en un parc, que costarà pel cap baix 100 milions de pessetes (600.000 euros). Suposo que el deuran inaugurar ara per la Fira.

jo ha dit...

Aquest bus, a part de servir per anar de mont-roig a miami perquè sí, durant l'hivern es transporten als joves que fan batxiller de miami i de les urbanitzacions. paguen uns tiquets. Realment hi va gent i l'altre que hi havia era realment vell.

No trobo tan malament això del bus ja que en principi dóna un servei al poble que utilitza bastanta gent.

Respecte al parc crec que està quedant molt bé. però crec també que l'haurien de tancar a certa hora si no allò serà un cau.

Xapix ha dit...

IEEEEP!!!!
Espero que s'utilitzi en condicions l'autubus, ja que si realment a costat aixo, no m'estranya que no arrelgessin carrers. El parc espero que el tanquin x la nit sino amb els BAD BOYS del k1, es traslladaran i a destrossar el parc.

Anònim ha dit...

Crec que en equest municipi no estem acostumats a que l´ajuntament tingui despeses per donar serveis. Doncs penso que l´obligació de cuasevol administració pública es oferir serveis, d´una manera óptima evidentment, i no estalviar per temps pitjors.

Mon ha dit...

a mi em sembla genial costi el que costi l'autobus es un servei public i om a tal ja s'ha de comptar amb les perdues,(pregunteu a la empresa metropolitana de transport de Barcelona les perdues que tenen, o a l'empresa de transports de Tarragona si tenen beneficis...)el que no acabo de veure jo es el model d'autobus , no el veig gens practic o funcional.
El que potser es podia es posar publicitat als laterals i amortitzar l'inversió (com es fa a altres indrets)
300 € /dia ho trobo raonable si realment es aixó, perque recordeu que aquest numeros es una mera especulació, de moment

catdona ha dit...

bones,

m'agrada la idea del mon, una manera de fer publicitat com una altre, i de pas ja et financies una part...molt bona idea, jo no hi havia pensat pas...

Anònim ha dit...

Tornarem a anar amb el carro i el ruquet com l'Avi, que per anar de les Pobles a casa s'estava una bona estona. I també t'ha faltat un detall que no hi has comptat: TOTS ELS SEIENTS PORTEN CINTURO DE SEGURETAT quina tonteria... o no es prou important la seguretat del teu fill quan el prenguin d'excursió amb l'autobus.
Adeú.

TALAIA 43300 ha dit...

ESTIC A FAVOR DEL BUS MUNICIPAL.
Ho vull deixar clar, ja que sembla que interpreteu pel meu post que hi estic en contra. I vull que porti acoplaments per discapacitats, cinturons de seguretat pels viatgers,... Això no treu que no em sembli bé o no vegi gaire clar la forma en que s'ha fet, econòmicament parlant.

Estic d'acord amb en Mon en tot el que dius, excepte en la teva primera afirmació: "costi el que costi". La feina del bon polític consisteix precisament en buscar el cost més ajustat a un mateix servei, i així amb un pressupost anual fixe com tenen, poder donar més nombre de serveis al poble. Fer de polítics al "costi el que costi" ho sabem fer tots!. El pressupost municipal ha de quedar a cero cada any, sense números positius ni negatius, però ben administrat.

De fa unes setmanes, cada dia a primera hora del matí veig un grapat de senyores (unes 15 o 20) que agafen l'autobus municipal. No sé on van però hi són cada dia.

Mon ha dit...

be camvio la frase del costi que costi per "pel meu poble el que convingui" crec que aixo es un bon politic

Anònim ha dit...

suposo que el que passa sovint és que no tothom té les mateixes necessitats, i el que per uns és un servei bo, encara que costòs, pels altres és un servei innecessari.
Abans, per posar un exemple, teníem una guarderia municipal gratuïta, i això al municipi ens costava un pico, molt pico, ja us ho podeu imaginar, gent treballant, mobiliari, assegurances, neteja, manteniment.... ara, encara que els pares paguin un rebut mensual, amb els ingressos no es cobreixen totes les despeses i sinó pregunte-ho.
Amb aquest exemple vull dir que al municipi hi ha coses molt més importants per a comentar, que la compra d'un autobús, que ens pot donar un servei a tots, gran petits, minusvàlids..... al fi i al cap, és un misèria comparat amb el pressupost que tenim cada any.

Xut ha dit...

Crec que l'autobús és indispensable, sempre parlem d'unir Mont-roig-Miami sense aquest autobús qui ens portaria si fes falta? És una bona idea pensar que ho podria fer una empresa privada, però.... si és tan clar que tot són despeses quina és l'empresa privada que està disposada a perdre diners per donar un servei al nostre poble?

Això m'ha fet pensar amb un altre tema, els que paguem gual perquè no se'ns aparqui ningú a la porta, teoricament hauríem de rebre un servei a canvi com per exemple tenir una grua a Mont-roig perquè en cas de necessitat poder treure el vehicle mal estacionat el més ràpid possible, ara bé, estic practicament convençut de què, tenir una grua municipal i un dipòsit municipal de vehicles és molt costós i pèrdues segures, però.... Qui no estaria d'acord en tenir aquest necessitat servei encara que no fos rentable?

Indecís ha dit...

Recollint l'última part del comentari de'n XUT, seria interessant que algun privat tingués el servei de grua a les ordres de la Policía Municipal, encara que els 100 euros de la multa fóssin tots per ell. No tindríem entrades però tampoc despeses i funcionaria el servei. En cas de que l'Ajuntament comprés una grúa tampoc caldria que fos de l'últim model. Pel volum d'actuacions que tindriem podriem anar tirant amb una de usada.
En aquest sentit estic d'acord amb Talaia en que cal optimitzar els recursos, sense renunciar als serveis.

Anònim ha dit...

Total, esteu parlant de calderilla en comparació amb el que es diu pel poble, que vindrà a treballar a l'ajuntament un bufet sencer, secretari, 2 tecnics d'administracio, 1 arquitecte i 1 interventor.... I sembla ser que son socis d'un gavinet. el poble haura de pagar una mafia????? tot aixo costara un sensal!!!

jo ha dit...

per l'anònimo de les 23:12.
a dins de qualsevol ajuntament hi ha persones que són de cos nacional, això vol dir que s'han tret unes oposicions referents a tot catalunya i no a un ajuntament sol com ho son els administratius, tècnis o auxiliars administratius. en primer lloc el secretari i l'interventor són de cos nacional i la gent es guanya la seva plaça. es gent que té la plaça i se la guanya envers altres dubto que sigui un bufet i que es reparteixin les tasques més que res perquè ho entenguis és com els professors (més o menys) cadascu tée els seus punts i tria destinació, pel que fa als tècnics que dius en poden crear de nous però no poden ficar-ne de nous perquè les places ja estan creades i ocupades per gent que ha aprovat unes oposicions i que per tant no se'ls pot fer fora per posar-ne a un altres.
i per últim dir-te que Mont-roig és un municipi ja gran amb el que es necessiten tècnics experts en diferents matèries perquè les coses funcionin, un tècnic econòmic un tècnic urbanista...

no sé crec que es molt fort que es comentin aquestes coses la gent que treballa a l'ajuntament no es mereix aquests comentaris ja que s'han guanyat la plaça.

XUT ha dit...

Bona idea Indecís!!Espero que algun dia ens facin cas.

MARIAdelaROCA ha dit...

Pel comentari de TALAIA 43300:

Les dones grans que cada matí (ben aviat) agafen l'autobús municipal van fins a la platja de la pixarota, per caminar per l'arena i banyar-se. Com bé dius hi van cada dia i a mig matí ja tornen a ser al poble.

green ha dit...

I perque no deixen el bus a les associacions locals?

Hi ha algun motiu en concret?

TALAIA 43300 ha dit...

Per a Green.

Suposo que quan demanes que deixin el bus a les associacions locals et refereixes a fer-lo servir per anar d'excursió o a algún lloc que hagi programat l'associació.
Els autobusos locals o municipals només tenen llicència per circular per dins del seu terme municipal. Suposo que si alguna associació ha de fer alguna activitat que precisi l'autobús, sense sortir del municipi, i ho demana amb prou temps d'antelació, no hi ha d'haver cap problema en que li ho concedeixin. De fet alguna vegada ja s'ha fet, com per exemple per pujar gent a l'ermita.

Tondo Rotondo ha dit...

Un post molt currat!

Fa pensar!

La meva opinió és que és positiu i que ara el que toca és que es publicitin i indiquin bé els horaris de les línies regulars per a que s'utilitzin.

Trobo positiu que sigui públic i no privat, però espero que l'amortitzin amb força freqüències horàres i la possibilitat de connexió amb Reus i Cambrils, donmcs Mont-roig a nivell de transport públic està força aïllat.

green ha dit...

Merci talaia per la informació.

Salut i força al Canut!!!